Disclaimer: Posledný slovenský film, čo ma zaujal, bol Tisícročná osa včela, takže ani s nožom pri krku by som nemohol vysúkať trefnú porovnávaciu štúdiu o tom, ktorý z novších slovenských filmov vyhráva, čo sa týka depresívnosti, národosvojstojnosti alebo pištanekoidnosti. (Ale potraviny máme najlepšie na svete).
K veci:
Prečo naduto hľadať chyby a potom blahoskloniť, ako práve tie robia film/snahu zúčastnených sympatickým? Nemám čo také vytknúť- šli sme na easy breezy vzťahovú komédiu, podľa plagátu obsadenú peknými seriálovými tvárami, ktoré v hlavnom meste žijú obyčajné životy (nie výpoveď generácie Y). Film určený mladým. A predsa sa tvorcovia zázračne vyhli senzáciechtivosti, podradným ozdobám, celebritnému slepačiemu vývaru a Cosmo slovníku, ktoré napr. zo sledovania našich seriálov robia mučenie na úrovni waterboardingu. Film sa slušne odpichol nielen od tohto zla, ale aj od toho, čo som spomenul v úvode. Dokonca si myslím, že pár detailov- nasadenie neadekvátnych trubadúrskych hitov F.K.Veselého a K. Duchoňa, záber na súsošie vojakov atď. bolo použitých ako symbolické pichnutie do mierne smrdutých filmových nánosov a tradícii.
Tridsiatnik Rudolf Jazvec, zamestnaním prokurátor, je dlhodobo zamilovaný a konečne sa odváži nadviazať známosť so svojou femme fatale- Marínou (ďalšie pichnutie), ktorá robí moderátorku v obrátenej pyramíde (znova), zaoberá sa ruštinou (a zasa), a má tvár Diany Mórovej-Hviezdoslavovskej (tadá). Marína je pošahaná, ale má vyžarovanie zrelej Barbarelly a btw- spája sa s ňou NAJzábavnejšia scéna filmu, hneď po výkriku "Terezka, život môj!" (Terezka je mačka).
Toto nie je Terezka, ale padajúca mačka je vždy funny |
Jazvec funguje vrámci partie 4 kamarátov, ktorých charakterizujú zvieracie mená a neúnavná ochota pomáhať si. Frajerský Hyena v podaní Milana Ondríka je očarujúci, hneď ako sa vymoce z papierov a začne improvizovať (slovko "Nu" a gestikulácia). Hanblivý Holub (Ľubo Bukový), čo akoby vypadol z filmov Róberta Švedu (v dobrom), prináša do deja citlivosť. Áno, tento film je gay-friendly. Netreba sa ľakať- pre heter.mužov je tu Marínin lesbický romp a sexy Ivica Sláviková alias Jazvečík- sebavedomá mešťanka precvičujúca zumbu.. rumbu či čo to je, akú má v okruhu známych každý. Ivica je prekvapením, pred kamerou je nielen estetická (miss), ale aj uveriteľná a dobre časujúca vtip. Ona je, okrem použitia rozprávača, to, čo pre mňa spája Tigrov s Améliou z Montmartru, ku ktorej ich niekto prirovnal.
Zabudol by som na taký menší DETAIL- hlavného hrdinu Rudolfa hrá žena, Kristína Tóthová, dabovaná mužským hlasom. Premisou filmu totiž je, že aj chlapi môžu mať žensky jemnú dušu- Kristína je tá -do saka oblečená- duša. Ak bolo zámerom, aby Rudolf/a pôsobil/a krehko a občas bezradne, ale pomilovaniahodne, vyšlo to na sto percent.
Tempo filmu je pozvoľné, ale vytrvalé, nepoľavuje. Okrem ľúbostného tokania Jazveca okolo Maríny sa sleduje bočná línia mafiánov v podaní R.Stankeho a R.Rotha, snažiacich sa odpratať Jazveca za pomoci ruského zabijaka. Kým som prestal fascinovane zírať na jeho chýbajúci prst, veci sa stihli zamotať. Ale len mierne, vrámci podarenej hry Interakcia každého s každým. Ohrozenie života na mňa nepôsobilo strašidelne, nakoľko autorkou námetu/scenára je Lucia Siposová, ktorú si po knihe o Anči Pagáčovej spájam s hravosťou a milotou. Taký je aj tento film. Divák sa naladí pozitívne, roztiahne pery a nozdry v pokojnom úsmeve. Prekvapil ma čierny humor. Ten vždy poteší, je čiernym korením života.
Celok na mňa pôsobil moderne(!), profesionálne, vybalansovane, obava, že sa to v polovci, a keď nie v polovici, tak na konci, po.. pokašle, že uvidím v zábere ovisnutý mikrofón, alebo nápadne očumujúci komparz, sa nenaplnila. Prekvapenia sú len dejového rázu, do konca filmu niekoľkokrát vyskočí šialený white rabbit zvratu. Mikroepizóda s letuškou, fór s hlukom a la Lost in Translation a objavenie sa Lucie Siposovej (2x) boli milé momenty, ktoré zahustili a potešili. Popri sledovaní som celkom zabudol, že mám na sebe hryzúce tričko.
Celok na mňa pôsobil moderne(!), profesionálne, vybalansovane, obava, že sa to v polovci, a keď nie v polovici, tak na konci, po.. pokašle, že uvidím v zábere ovisnutý mikrofón, alebo nápadne očumujúci komparz, sa nenaplnila. Prekvapenia sú len dejového rázu, do konca filmu niekoľkokrát vyskočí šialený white rabbit zvratu. Mikroepizóda s letuškou, fór s hlukom a la Lost in Translation a objavenie sa Lucie Siposovej (2x) boli milé momenty, ktoré zahustili a potešili. Popri sledovaní som celkom zabudol, že mám na sebe hryzúce tričko.
Tigre majú mimoriadne podbízivý (neviem slov.ekvivalent) obraz. Kamera si majoritne všíma krásne kúty hlavného mesta, úvodná titulková sekvencia nevynechá žiadnu bratislavskú eiffelovku a notredamme. Celý film je jedna veľká pohľadnica, ktorá Bratislavu predáva ako mesto s vodou, zeleňou, slnkom, malebnými pavlačami a útulnými kútami. Žiadne odpadky, drogy, ani opití bezdomovci, ktorý vám zastanú cestu, kým nedáte 5 centov, čo im chýbajú do jackpotu. Bratislava je priateľská, na večernej terase sa tancuje v pároch, pubertiačky na vás ochotne flashnú veľkými prsiami. Ak sa na ulici rozrevete, nájde sa vľúdna ruka, čo vám spočinie na pleci. Som optimista, chcem tomu veriť! Je možné, že po vzhliadnutí Tigrov sa do výnimočne pozitívnej Blavy nahrnú ďalší cépečkári, tak neviem, či ho mám nakoniec odporučiť.. Áno, pravdaže odporúčam.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára