Nik nemá rád filmové muzikály. Je čosi až zvrátené na predsavzatí odsledovať 2+ hodiny nabubralých speváckych výkonov hercov, ktorých hlasy nie sú prvotriedne (merítko: opera), s dejom zriedeným na minimum (z A do B), zato s emóciami a grimasami prehnanými cez strop. Muzikál v divadle sa dá zniesť- môžete odvrátiť-uprieť pohľad tu na zbor židov, tu na Pacha, tu na vnad Kataríny Hasprovej, ale filmový muzikál vás na dlhé minúty priklincuje k hrdinovej tvári, aby ste sledovali jeho proklamácie nadšenia z objavu neočakávanej lásky, slobody, dcéry, orientácie atď.
Prvé okamihy vo filme Les Misérables poznamenalo zdesenie. Zazneli dve slová a už sa prepuklo v spievané vety. Dúfal som, že to bude bežný filmuzikál: 15 strhujúceho diania-jedna pesnička.. Zhrozil som sa nasledujúcich 2 hodín. Dej románu Victora Huga "Bedári" pozná každý, kto odpisoval čitateľské denníky, tak len spomeniem, že jeho muzikálová verzia, ktorá je vo svete dosť obľúbená a napr.za riekou Moravou v nej excelovali Vondráčočková, Zaňáková a popKorn, vyberá z románu len hlavné (rozumej depresívne a romantické) prvky. Alebo si možno videl niektoré z filmových spracovaní (knihy!), ktorým vládli mená ako Jean Gabin, Lino Ventura, Liam Neeson. Tak na tie zabudni ako na včerajší deň.
Na Les Misérables, ktorí sú prvým filmovým spracovaním muzikálu, som šiel kvôli Hughovi ′Wolverine′ Jackmanovi, ktorý stvárnil hlavnú KLADNÚ postavu Jeana Valjeana (vyslov ŽoVomžó) a za druhé kvôli vlne nadšenia, ktoré vyvolával herecký výkon a najmä donekonečna citovaná príprava Anne Hathaway na úlohu chorej prostitútky Fantine (ostrihala si vlasy!, schudla 65kilo!, prehltla flautu!). Anne v súčasnosti bičuje mediálnu kampaň za svoju oscarovú nomináciu viac ako onehdá Natalie Portman vrámci Čiernej labute.
Ako si viedli moje želiezka? Nemastne. Hugh Jackman dokáže všetko, je aj shopný divadelno-muzikálový herec (cena Tony za The Boy from Oz) a neostýcha sa vybuchnúť v žoviálny spev, nakráčať do publika, sadnúť si na koleno diváka a odspievať mu sólo do ucha. Jeho Jean Valjean je ale na hranici precitlivelosti, čo dodáva dôveryhodnosť scénam s "dcérou" a masívne uberá tým, kde mu scenár káže ukázať rozhodnosť (barikáda). Anne je bifľoška a taký je jej výkon. Na smrť chorú na dno padlú prostitútku obdarúva poľutovaniahodným strhaním, svietacimi Bambiočami, neváha sa, ako remeslu oddaná perfekcionistka, zohyzdiť, hodiť do blata, či použiť bakané slovo, ale jej snaživosť nesie protívné rysy. Nebyť istej nádhernej piesne (I dreamed a Dream), a záverečného zjavenia sa ako Valjeanove rozhrešenie, vyšumela by z hlavy rýchlejšie ako susedova kola. Jej čas na plátne nepresiahne 6 minút. Hugh a Anne dostali typ úloh a predvádzajú ten typ hrania, za ktoré skostnatelá akadémia bez mihnutia oka dáva oscarové nominácie.
"Catwoman" a Wolverine spolu v jednom filme!! |
Sorry za ďalšie negatíva: stopáž (160min) premrštená o dobrú polhodinu. I na babičku, ktorá pri filme rada plače. A háčkuje. Človek sa musí premáhať, vravieť si, že občas neuškodí vidieť v kine i vážny film, kus "umenia", vznešené city namiesto laserových súbojov..
Chyby v strihu, keď nasledujúca scéna vblikne počas slova z predchádzajúcej.
Nepatričné podanie a vôbec i herecké obsadenie dvojice ultra "komických" postáv Thénardierovcov. Helena Bonham Carter xtýkrát vyťahuje svoju pošahanú sociopatku (Potter, Toast, Sweeney Todd, Alica) a hoci uznám, že je jedinečná, splýva mi s takýmto obrazom a najviac zo všetkého po nej túžim hodiť zvieraciu kazajku a mydlo. O jej hereckom partnerovi Sachovi Baronovi Cohenovi platí to isté CtrlC+CtrlV. Ich postavy patrili do komédie Tima Burtona.
Nevšimol som si, že by vo filme hral jediný francúzsky herec, angličtina vo všetkých pestrých prízvukoch, mutáciách a geografiách trhala uši. Neviem to presne definovať, ale na film, ktorý vyšiel z pôvodne francúzskeho muzikálu niesol Les Mis minimum franko/europeizmu. Tým nechcem povedať, že by ste neocenili výpravu, resp.nenápadnosť použitia zeleného plátna.
POZITÍVA: Sú 2 veci, pre ktoré film vidieť, presnejšie dvaja ľudia. Russel Crowe v kvázi-negatívnej úlohe komisára Javerta (Žjovähr). Pár kilo naviac a vek pridali jeho hlasu krásnu.. /Habera pomôž mi/.. - farbu! Len kvôli jeho hlbokému a občas chrapľavému hlasu sa oplatí pretrpieť všetky scény, v ktorých niekto fňuká alebo plánuje la révolution (la rhevohusjó). Russelov hlas Ťa bude hladiť proti srsti a sľubovať Ti sladkú smrť utopením v pive.
Filmová debutantka Samantha Barks v úlohe statočnej a nešťastne zamilovanej Éponine (postava, čo mi vždy bola sympatickejšia ako dokonalá Cosette) podáva jediný ľudsky teplý herecký výkon oprostený prehnaného exhibovania (s pozn., že exhibovanie hercov umožňuje režisér) . Veľká sympoška Samantha Éponine predtým stvárnila na divadelných doskách a je najväčším šťastím, že získala rovnakú rolu i vo filme, na úkor komerčných hrúz- Ley Michele, Scarlett Johansson a Taylor Swift. Miesto záveru Samanthin divadelný spev v úlohe:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára